Zavřít reklamu

Recenzovaná verze: Playstation 3

Nebylo pro nás snadné se pustit do recenzování hry jako je GTA V, protože takhle rozsáhlý kousek už jsme tady zatraceně dlouho neměli. Zapomeňte na veškeré sandboxové hry s širokým spektrem možností. Král tohoto řemesla se vrací a Rockstar vypouští do světa svého černého koně a v podstatě vlajkovou loď celé společnosti Take 2.

Bez větších sporů můžeme říct, že GTA V byla a je asi nejočekávanější hra všech dob. Rockstar si aktuálně může mnout ruce, jejich dítko je aktuálně nejprodávanějším artiklem v zábavním sektoru. I James Cameron může jen tiše přihlížet šílenému úspěchu. Jenže je to oprávněně? Nebo Rockstar využil maximálního hype kolem celé hry, který je naprosto neopodstatněný? Pojďme se na to podívat v naší podrobné recenzi.

Styl vyprávění je obdivuhodný

Důležitou změnou oproti předchozím dílům je styl vyprávění příběhu, který je zde použit. GTA V je mnohem vyspělejším po příběhové linii než předchozí díly. Vypráví poměrně komplexně rovnou tři hlavní příběhové linie. Seznámíte se s třemi protagonisty, kteří jsou velmi rozdílní, co se do psychologického profilu týče.

Prvním z nich je Michael. To je starý pardál v řemesle, které je místním gangům dobře známý. Michael je bývalý bankovní lupič, kterému se podaří zásadní zlom v životě. Nyní žije v luxusu v dobře známém městě Los Santos, kde si užívá před blížícím se čtyřicátým rokem života. Jeho užívání si, ale narušuje nepovedená rodinka, která mu dává pořádně zabrat. Ono když máte dcerušku v pubertě a zajímá ji jen televize, do toho synáčka rovněž v pubertě a zajímají ho jen videohry a navrch manželku, kterou kromě golfu zajímá i trenér golfu, to aby se z toho jeden zbláznil.

Dalším z povedené partičky je Trevor. Trevor je totální magor, jinak se to asi definovat nedá. Jedná se o šíleného psychopata, který terorizuje všechny kolem sebe, ale pokaždé dosáhne svého. Žije v odporném starém karavanu, v němž je bordel, za nějž by se nestyděl ani kterýkoliv dům na „populárním“ sídlišti v Chánově.

Posledním z nich je Franklin, který žije v podobném stylu jako kdysi CJ. Jde o mladého černocha, který žije ve svém skromném domě se svou bláznivou tetou a živí se krádežemi luxusních vozů. Co čert nechtěl, osudy všech hrdinů se postupně setkají a začíná ten správný kolotoč.

Osudy těchto tří protagonistů se v podstatě prolínají náhodně a až postupně se hoši dají dohromady. Dobře jsou zde vidět jednotlivé rozdíly mezi nimi a tím jak vlastně žijí a fungují. Každý řeší své potíže, zejména u Michaela je vtipné sledovat, jak vychází se svou rodinou. Za příběhem stojí téměř ti samí lidé, jako například za hrou Max Payne 3 a je to znát. Řeší se zde poměrně drsná a silná témata. GTA V si nebere servítky v tom ukázat vám cokoliv, což je opět středem pozornosti zejména u amerických mravokárců. A věřte, že tím cokoliv, míníme opravdu cokoliv. Mnohdy nás hra překvapila více, než úchylná konkurenční série Saints Row.

Čím víc makáš, tím jsi větší borec

U postav se na chvilku zastavíme. Podobně jako například v San Andreas se jim postupně zvyšují určité statistiky – plavání (potápění), běhání, řízení, střelba, létání atd. Vše se postupně zlepšuje, přičemž každá postava umí něco jiného lépe či méně. Franklin je zpočátku téměř dokonalý řidič, Trevor pilot a Michael je skvělý na střelbu. Každá z dostupných postav má různou speciální vlastnost. Franklin dokáže při řízení zpomalit čas a lépe manévrovat s autem či motorkou. Michael má ve své podstatě stejnou schopnost, jen se týká střelby. Tudíž je zde jakýsi variace na Max Paynea 3. Z Trevora se stává zabijácký stroj, který má v tu chvíli vyšší odolnost vůči střelám a jeho projektily jsou mnohem silnější.

Důležitou funkcí u Grand Theft Auto 5 je již avizované přepínání postav. Zpočátku to sice nejde, musíte odehrát pár misí, abyste byli zasvěcení do osudů jednotlivých postav. Poté se vám zpřístupní možnost si zcela libovolně přepínat mezi všemi třemi protagonisty. Možná je trochu škoda, že nebyl v GTA V přidán i ženský charakter, nicméně se jej dočkáme v online módu. Občas je vám umožněno i přepnout na Chopa, což je Franklinův čtyřnohý kamarád, rotvajler. Přepínání funguje velice plynule a rychle. Tedy rychle pokud stojí osoby blízko u sebe. V takovém případě je přepnutí okamžité. Jestliže je ale Trevor například u Mt. Chiliad a Michael u sebe doma v Los Santos. Tak se obraz zastaví, oddálí se do podoby satelitního snímku, přejede nad oblast, kde se nachází kýžená osoba a postupně ji zaměří. Často se stává, že při přepnutí na jinou postavu ji nachytáte při různé aktivitě, což je rozhodně fajn a působí to vcelku přirozeně. Michaela tedy naleznete například ve chvíli, kdy sedí na kapotě svého auta a pozoruje okolí, Franklin omrkává slečnu která jde zrovna okolo, no a Trevor? O tom snad lépe pomlčet, protože ve chvíli kdy na něj přepnete a on se válí s flaškou v ruce u popelnic v dámských šatec, tak k tomu už asi není co dodávat. Schválně jsme zkoušeli, zda je možné, aby se postavy setkaly. Stačí je dostat na stejné místo ve stejnou dobu, což je občas trochu těžké, protože mezitím co hrajete za jednoho, tak ten druhý se rozhodne jet na opačnou stranu. Nicméně po pár pokusech se vám to podaří a postavy se skutečně potkají, dokonce prohodí i pár slov.

Přepnutí postavy je výhodné zejména na společných misích. Ve chvíli kdy postavy spolu plní nějaký ten úkol, tak se stane, že je máte v situacích, kdy vám hra automaticky a zcela plynule během animace přepne na vašeho kolegu. Ale můžete to udělat i sami. V některých misích můžete například přepínat libovolně, kdy každá postava stojí jinde a střílí z jiné pozice na nepřítele. To co však tvrdil Rockstar, že budete moci přepnout úplně kdykoliv, tak to bohužel není pravda. V některých momentech je vám tento element zakázán, aby zůstal zachován příběh. Zřejmě i proto nebylo hráčům umožněno, aby mohli hrát kampaň v kooperaci. Proto Rockstar vše vynahrazuje multiplayerem o němž budeme psát níže.

Příběh vám na některých místech umožní se rozhodnout. Povětšinou jde o to, jakým způsobem vlastně onu misi provedete a sem tam probíhá i nějaká ta příprava předem. To se týká zejména velkých loupeží, při nichž je nutné vše dopředu naplánovat. K tomu vždy dostanete nějakou tu speciální místnost. V té je umístěna tabule s celým plánem akce. Postupně si vybíráte členy, kteří vám s akcí pomohou. Někdy potřebujete hackera, řidiče či střelce. Jsou to další postavy, které však nejsou z vaší strany hratelné a jen plní dané úkoly. Zde je důležité volit dle nejlepšího vědomí a svědomí. Dobrý hacker vám umožní plynulejší průchod misí, ale o to víc peněz bude požadovat z celkového zisku, jenž akce přinese.  Během hry dojde i na jistá rozhodnutí, která dávají tušit, že by se děj mohl posunout i jiným směrem. Nemůžeme to úplně potvrdit, neboť jsme kvůli časovému prostoru v rámci recenze, další rozhodnutí nezkoušeli. Jestliže se ale děj mění, tak je to opravdu mistrovský tah, spíše ale počítáme s tím, že vyústění bude v jakémkoliv rozhodnutí stejné.

Pět let vývoje – hromada možností

GTA V, je studnice nepřeberných možností. Autoři se rozhodli hráčům opět servírovat, co se jen dá. Pět let vývoje je sakra znát a jde o ultimátní zážitek. Dobře zvolili, že je třeba dát hráčům to, co chtějí a i proto se hra vrací do staré známé lokace jako je město Los Santos. Navíc je zde ohromné přilehlé okolí. Nicméně od GTA San Andreas uběhlo příběhově zhruba 20 let, tudíž se vše rapidně změnilo. Nebudu tvrdit, že se Rockstar snažil vše zachovat tak jak bylo původně, to rozhodně ne. Los Santos připomíná původní město jen v některých ohledech. Nechybí ani velice oblíbená ulice Groove Street, kterou jste se CJ navštěvovali. Dnes však vypadá naprosto odlišně.

Spoustu věcí poznáte, některé ulice jsou pozměněné a hlavně přidané. Los Santos tedy nabízí mnohem širší vyžití než dříve. Město je nyní živější a rozsáhlejší. Působí mnohem komplexnějším dojmem, jako opravdová americká metropole. Nicméně nám občas vadila neschopnost si jej zapamatovat. Dříve jste přesně věděli kam kudy dojedete. V GTA V to ani po mnoha odehraných hodinách vědět nebudete. Je zde složitý systém cest, zejména v průmyslové oblasti, kdy nad různými fabrikami a starými objekty vede hutná síť silnic a dálnic. Obrovským překvapením jsou různorodé části města. Každé má svou určitou architekturu a své specifické prvky. Už jen to, že v samotném městě jsou asi jen čtyři mrakodrapy, a to ještě pospolu je zajímavé, není tu snaha o to, nic přehánět. Město působí dojmem, že je podle skutečného obrazu. Jistě budou tady určitá specifika, která budou převzatá z některých reálných měst, ale samotné Los Santos je pouze fikcí autorů.

Je zde neuvěřitelně propracovaná infrastruktura. Ve městě, ale i mimo něj potkáte skutečně hromady aut a jiných vozidel. GTA V vám naservíruje i traktory, autobusy, jízdní kola, motorky, čtyřkolky a mnoho dalšího. S velkým podivem, ale auta jezdí poměrně spořádaně. Mnohdy jsme vyzkoušeli reakci okolních řidičů na vaše chování. Tudíž pokud znenadání zastavíte a rozhodnete se stát, tak ostatní za vámi čekají a objíždí vás až po chvíli. Dříve bylo zcela běžné, že jste byli pro místní dopravu jakýsi element překážky. Zde vás ostatní řidiči více vnímají jako součást dopravní situace, což je o mnoho lepší.

Vozidla se chovají naprosto uvěřitelně

Spousta aut se chová maličko jinak, ale nečekejte, že by jízdní vlastnosti byly u každého vozu zcela odlišné. Spíše jde o to, zda řídíte velké SUV, náklaďák nebo osobní automobil. Pak jsou zde jisté rozdíly v rychlosti a také samozřejmě v ovladatelnosti. Co nás však stále dost mrzí, tak to je ze strany Rockstaru totální ignorace jakýchkoliv silničních pravidel. Zejména u policie bychom čekali, že budou nějak reagovat na vaše prohřešky. Tudíž opět se nereaguje na to, že jedete na červenou nebo že jedete příliš rychle. Ono se to ostatně špatně odhaduje, protože dalším problémem je že hra opět ignoruje tachometr a spotřebu benzínu. Docela dobře jsou však zvládnuté i takové malé detaily, jako když zastavíte auto v kopci a velice opatrně uvedete auto do chodu, tak začne couvat, než zabere. Veškerá vozidla se nyní dělí na ty s předním náhonem, zadním náhonem a také náhonem na všechna čtyři kola. Auta tedy reagují i na daný terén, na němž se aktuálně nachází. Prostě paráda. Opět nás mrzí, že se autoři trochu více neinspirovali u druhé Mafie, kde bylo dobře vyřešeno mizení kolemjedoucích vozů. Ty se vám ztrácely z dohledu až po skutečně dlouhé době, zatímco v GTA V občas auto zmizí za nejbližším rohem a už jej nenajdete, ale to jsou spíše prkotiny.

Ostatně smysl pro detail mají autoři skutečně velký. Hodně překvapuje, čím vším se Rockstar zabýval. Již před vydáním byly vydávány zprávy takového typu, že jako dabéři byli využiti i bývalí kriminálníci. Jenže tím to nekončí. Po mapě najdete nejrůznější drobnůstky, které dost překvapí. Jsou to i takové věci, které vám v reálném světě přijdou běžné, ale ve hře jste to ještě neviděli. Kupříkladu jsou to lidé na vycházce se svými psy. Občas uvidíte i nějaký ten únos, nebo někde probíhá balkónová párty a podobně. Všude se něco děje a téměř všude něco najdete.

Pokud jde o vozový park, tak jeho případným rozšířením, ať už krádeží či nákupem, to zdaleka nekončí. Téměř každý vůz totiž můžete zavést do lakovny a zároveň autodílny. Zde můžete dát auto do kupy takovým způsobem, že to ani autoři série Need for Speed už dlouhá léta neviděli. Můžete nakoupit a měnit téměř všechno. Kouř od pneumatik, kola, barvu, poznávací značky, přidáte křídlo, koupíte neprůstřelné plechy a podobně. Je toho hromada, vše se dá různě kombinovat a na každé auto najdete nějaká ta specifika. Na úpravě vozů se vyřádí snad každý fanoušek rychlých kol.

Policie vás dokáže potrápit stejně, jako vy ji

Než se pohneme pryč od vozů, tak se budeme věnovat ještě chviličku správcům zákona. Policie zde funguje a nefunguje, už jsme to řešili o malinko výše. Malé prohřešky je stále nezajímají a narazit na ně běžně ve městě nebo v okolí je téměř nadlidský úkol. Jakmile však něco provedete (vražda, zbití, krádež atd.), tak uslyšíte sirénu a zkáza se blíží. Velice dobře je v pátém díle vyřešen způsob zásahu proti vám. Nyní již policie nemá kolem sebe onen zlověstný kruh, který se zvětšoval v závislosti na počtu obdržených hvězd. Pokud jste se do něj kdysi dostali, tak sklapla past a vám huba. GTA V vám ale dává možnost utéct i při velkém množství jednotek. Policie zde funguje jako jednotlivé pátrací jednotky. Na mapě vidíte, jak vás uzavírají do kleští například tři jednotky, vrhnete se tedy do vedlejší uličky a vezmete to přes několik pozemků, čímž se ztratíte z dohledu a pátrání po chvíli skončí. Rockstar zcela skvěle a přirozeně předělal pátrací mód, kdy každá z policejních jednotek vidí jen před sebe, a to jen na určitou vzdálenost. Dobře je zde zapracována i změna vozu. Jestliže jste hledaní a podaří se vám během té doby změnit si vůz, tak mají policisté zpočátku problém vás identifikovat. Nicméně inteligence policistů dostála poměrně slušných změn, a tak se může stát, že jim ujedete snadno jen proto, že jste byli na výhodnějším místě, či jste lépe využívali uliček města, ale jinak není úplně snadné jim pokaždé uniknout. Pokud jde o policisty, tak ti kteří operují mimo městskou zástavbu, používají k lovu zločinců bílé vozy, zatímco městské hlídky černobílé.

To jsme se bavili o vozovém parku, a tak nějak o Los Santos. Nicméně velmi zajímavé prostory a destinace se nachází na celkové mapě i za městem. Jinou metropoli tu sice nenajdete, ale je tu spousta dalších míst. Například stará známá hora, díky níž můžete pořádat šílené závody na horských kolech, nebo můžete skočit s padákem. Zejména na velké mapě můžete naplno využít letadel. Poprvé v sérii můžete řídit i dopravní letadlo, což je něco co bylo do teď nemožné, ba dokonce nepravděpodobné. Nechybí ani menší letadla a také helikoptéry. S helikoptérou si užijete asi nejvíce zábavy, neboť má nejlepší manévrovací schopnosti. Pokud jde o menší letouny, ty jsou rychlé a snadno urazí velké vzdálenosti. Již zmíněná dopravní letadla jsou těžkopádná a pomalá je však sranda je občas jen tak někde nechat spadnout. V každém letadle se vám automaticky do výbavy přidá padák, takže nemusíte mít strach z kruté smrti a můžete vyskočit kdykoliv chcete. Nově také na letouny působí povětrnostní vlivy, tudíž někdy se vám stane, že se letadla kymácejí sem tam. Budete mít tedy potíže někdy letoun udržet v daném kurzu. Seskok padákem je někdy rovněž o vaše nervy.

Letadly to však také nekončí. K dispozici jsou i radovánky na vodě, kde máte k dispozici několik různých člunů a lodí, vodní skútry a premiérově také ponorky. Naprosto nás uchvátilo, že pod vodou naleznete tak parádně vykreslené dno, až rozum zůstává stát. V předchozích GTA byl na dně jen ledabyle nanesen písek, aby to působilo dojmem, že nějaké dno zde prostě je a sem tam se na něm válela nějaká ta hvězdice. V GTA jsou ale vykresleny nejrůznější útesy, přičemž každý je jiného tvaru a mezi nimi se dá i opatrně pohybovat, pomocí pomalé ponorky, čímž si užíváte místní faunu i flóru naplno.

Mrzí nás jediné, a to je železniční doprava a její vlaky. Ty totiž potkáváte, ale co se týče vlaků s dálkovou trasou, tak ty zásadně nezastavují, a tak je nemožné je jakkoliv řídit (vyjma jedné mise). Zkrátka neexistuje způsob jak onen vlak zastavit. Pokud jste viděli film Nezastavitelný od Tonyho Scotta, tak víte, o čem mluvíme. I když mu do cesty postavíte X kamionů či velkých vozů, které se používají v lomech, tak se vám nepodaří jej ani zdržet. Vlak má nastaveno, že dokáže odrazit cokoliv.

Co se pak týče veškerých dopravních prostředků (našli jsme ve hře i obrovský nákladní vůz, který se používá v lomech), tak fyzikální model poměrně pokročil. Zatímco dříve nebyl problém porazit kdejaký sloup, tak nyní to tak snadné není. Pokud to pošlete autem do některé stěny, a to nemusí být ani žádná velká rána, tak se může stát, že s autem již nehnete. Může se vám zlomit kolo a jste v koncích. Dále už se budete jen šourat a za vaším vozem bude na silnici zůstávat výmluvná černá čára, která indikuje závažný problém. Fyzika tedy působí lépe a překvapilo nás, že pokud se někde přetočíte a spadnete z velké výšky, zejména na střechu, dojde k výbuchu vozidla. Není to sice až moc reálné, ale aspoň vám to dává jakýsi pocit opatrnosti pro příště. V GTA V rozhodně šílenou jízdu z Mt. Chiliad přímo dolů s nárazem nepřežijete, tak jako v San Andreas. Kolizní model je opět o něco lepší, ale bohužel na něm by se ještě dalo zapracovat. Plechy se muchlají, lak se odírá a loupe, ale pořád to zkrátka není ono. Sice už se nestává, že by se při nárazu zpředu muchlal kufr vzadu, ale některé nárazy auto zkrátka zdeformují poněkud divně.

Otevři si mapu a řiď se svým instinktem

GTA V jede podle zajetých kolejí z předchozích dílů. Máte k dispozici mapu, která tedy obsahuje jak Los Santos, tak i nějaké ty samoty, velkou horu Mt. Chiliad a také venkov, lesy, řeky a poušť. Ta je kupodivu přístupná od samého počátku úplně celá, což je vážně super a nemusíte čekat na nějaké příběhové zlomy a odstranění otravných bariér. Na mapě máte k dispozici hlavní a vedlejší mise. Z těch si podle libosti vybíráte a je zcela na vás, kterou splníte dříve, než tu další. Samozřejmě po určité době vám stejně nezbude nic jiného, než udělat danou příběhovou misi, abyste otevřeli další z dostupných úkolů a mohli tak pokračovat dále.

Hlavní mise jsou vcelku jasné, protože na nich není příliš co řešit. A hlavně kvůli případným spoilerům se nebudeme věnovat tomu, co se v nich vlastně děje. Ve vedlejších misích je toho opravdu přehršel. Jsou to různé aktivity, které se až tolik neopakují a když už ano, tak rozhodně jsou jinak zpracované jednotlivé úkony. Každá z dostupných tří postav má jiné známé a na nové taktéž narazí. Pravda, sem tam se objeví někdo, s kým se poněkud podivně setkají všichni tři, ale je to spíše sporadické. Díky tomu má každý z dotyčných na práci něco jiného. Franklin má na mapě například vyznačené zóny, v nichž musí vyhledat konkrétní automobil, ten ukrást a zavést jej na místo. Trevor zase kupříkladu hledá a krade zajímavé věci od místních celebrit.

Je tu ale spousta dalších aktivit. Postupně se vám zpřístupní letecká škola, ale také třeba skákání z letadla či vrtulníku pomocí padáku, kdy se snažíte doletět na správné místo. Nebo jsou zde různé mini-mise, kdy musíte některou z celebrit nachytat při nějaké kuriózní aktivitě. Bláznivé aktivity zahrnují i možnost vycvičit vlastního psa, což je samozřejmě Chop. Nechybí ani nějaké ty sporty, jako jízda na kole, naprosto šílená jóga a také třeba klasický závod v běhu. Je toho hodně a nebudeme dále prozrazovat.

Hra zde má jakýsi systém odměn. Za každou příběhovou misi a některé vedlejší získáváte dostupné body, podle toho kolik drobností jste dokázali splnit. Jedná se většinou o to, za jaký čas jste to stihli, či jestli se vám podařilo získat požadovaný počet headshotů atd. Podle toho vám hra udělí výslednou známku v podobě medaile. Díky tomu má Rockstar zaručeno, že spousta hráčů se pokusí své mise opakovat, aby dosáhli na zlatou medaili. Ne pokaždé se vám podaří ji získat, zejména proto, že hra vám předem neukáže, co máte udělat navíc. Jelikož jsme hráli PS3 verzi, tak můžeme potvrdit, že pokud toužíte po platinové trofeji, musíte veškeré příběhové mise udělat na zlatou medaili, což není nic jednoduchého a zabere vám to pěkných pár desítek hodin navíc.

iFruit

V GTA V nechybí ani funkce přidaná již z minulého dílu, což je váš telefon. Každý z hrdinů je vybaven trochu jiným, nicméně se jedná o modely od stejného výrobce iFruit (zdravíme do Applu, narážek na tuto firmu je ve hře více). iFruit vám umožní zavolat vašim kontaktům. Buďto dostanete nějakou tu radu, či si můžete domlouvat schůzku se ženami anebo vytáhnout parťáky „na jedno“. Můžete si také zavolat na 911 a přivolat si záchranné či bezpečnostní jednotky. Dále pomocí telefonu přijímáte SMS a také emaily. Na maily i SMS se dá reagovat automatickou odpovědí a také se z nich dozvíte, nějaké ty detaily o tom, co si o vás ostatní myslí, či co vlastně chtějí. Také vám chodí spamové nabídky z místních obchodů a výpisy z vašeho bankovního konta. S iFruitem jde všechno zkrátka o mnoho lépe.

Další funkcí vašeho telefonu je také kamera a fotoaparát. To je využitelné zejména v konkrétních misích, tomu určených, jinak je to v podstatě funkce, kterou většina hráčů ani nepoužije. Můžete si v telefonu nastavit vyzvánění, barvu pozadí a další nesmysly. Sem tam vyzkoušíte i speciální navigaci, která vás dostane ke konkrétnímu objektu. Poslední důležitou funkcí je také práce s celosvětovou sítí internet. Tím však není myšlen ten náš skutečný internet, ale jakási interní obdoba, která obsahuje několik různých stránek roztříděných do kategorií. Dočtete se tak aktuality z Los Santos, můžete si skrze internet nakupovat zbraně, auta, letadla, lodě a další. S tím samozřejmě souvisí nutnost vlastnictví heliportu, garáže a letiště. I v GTA V můžete za slušný obnos získat nemovitosti určené k nákupu.

Každý z protagonistů si může kdykoliv dojít do některého z obchodů a vybrat si na sebe co bude chtít. Výběr je poměrně pestrý. Zpočátku je celkem srandovní, v čem vlastně chodí Trevor. Na něm totiž nenajdete luxusní drahé obleky, v nichž se promenáduje vpravdě téměř pořád, Michael. Trevorovo oblečení dává přesně tušit, že se ten dobytek ještě před pár minutami někde válel. Velká škoda však je, že postavy není možné vylepšit po fyzické stránce. Pokud si vzpomenete na CJ, z kterého se stala během několika dní chodící bedna, tak tady s tím vůbec nepočítejte. Zlepšovat se dají pouze statistiky, které jsme vypsali již výše v naší recenzi.

Asi je dobré upozornit, že ve hře můžete očekávat zcela cokoliv. Nechybí věčné sexuální narážky, ba i zobrazení nejrůznějších úchylných poloh či zvrácených pohnutek hlavních hrdinů. Pokud jde potom o slovník autorů, tak to je skutečně na pováženou. Slovo fuck zde dostává zcela nový rozměr a kdyby na něj někdo držel práva, tak by Rockstar i přes své velké zisky snad zbankrotoval. Druhá věc je, zda skutečně někteří lidé nejsou takoví, že by během dvou vět dokázali třikrát použít hutných výrazů. Nicméně i když je hra poměrně drsná a taktéž značně násilná, pořád si člověk tak nějak říká, že to k tomu prostě tak nějak patří.

Čapni kvér a jdeme na to!

No a jak je na tom GTA V ohledně akce? Zkrátka výborně. Pořád se ve hře něco děje, ať jsou to honičky s různými gangy nebo s policií nebo šílené přestřelky. S tím samozřejmě souvisí i schopnosti hrdinů v daných situacích. GTA V přináší systém ze hry Max Payne 3, kdy se můžete skrývat za překážkami a střílet buďto naslepo nebo se zamířením. Zbraně vybíráte z již zaběhnutého kolečka zbraní. Asi nemá příliš velký význam řešit reálnost a nereálnost nošení takového počtu zbraní, protože o realitě GTA nebylo nikdy. Zbraně můžete nakupovat ve vybraných obchodech, nebo si je opatříte z padlých nepřátel. Útočit můžete svými pěstmi, pistolemi, kulomety, brokovnicemi, raketomety, granátomety, granáty, C4 a dalšími a dalšími zbraněmi. Hra pořád využívá systém health baru u jednotlivých hrdinů, což je stále trochu old-school, ale vzhledem k oné hratelnosti je to zřejmě nejschůdnější cesta. Sběr lékárniček je tu tedy stále. Pravdou ale je, že v krytu, se vám životy vrátí až na 50% celkové hodnoty.

Ohledně zbraní bychom měli ještě říct, že je možné je taky upravovat. Takže i když máte stejnou zbraň již v arzenálu, neznamená to že ji nemůžete vzít znovu s nějakými těmi upgrady, jako je baterka, mířidla, tlumič, zaměřovač a mnoho dalšího.

Přestože jsme již zmínili, že GTA V rozhodně není realistická hra, tak se realismu přibližuje více než předchozí díly, zejména co se smrti týče. V pátém díle totiž není nic divného na tom, že zemřete i při nějaké prkotině. Jedete na motorce bez toho, abyste měli na hlavě helmu? Tak počítejte s tím, že pokud to někde pošlete do nějaké zídky a váš protagonista poletí dopředu, hrozí, že skončí hlavou na zdi, což má za následek smrt. Pády i z menších výšek vás rovněž mohou stát život, stejně tak vás může někdo snadno zastřelit, přejet a v krajní možnosti vás v divočině zabije divoká šelma. Dobrou možností, jak zbytečně neumírat v misích je možnost přepínání charakterů. Jestliže vidíte, že například Franklin je na tom dost zle, tak přepnete na Michaela a hra už se o Franklina nějak postará. Samotné postavy, pokud za ně nehrajete, mohou zemřít pouze za okolností, že se k nim musíte dostat včas, jinak to nehrozí.

Rockstar u GTA V trefil přesně to, co hráči celá léta potřebovali. Ačkoliv GTA IV byla poměrně kvalitní hra a zejména z technologického hlediska ukázala, že i takto rozsáhlá záležitost může být precizně zpracována. Nicméně (ne)kvality GTA IV se záhy projevily. Příběh byl plytký, jakási replika New Yorku suchá a nezáživná, a tak stále zůstal v sérii nejoblíbenějším dílem právě San Andreas. A pak přišlo perfektní rozhodnutí autorů. Proč tedy vymýšlet novou mapu? Tím že naservírovali staré známé lokace v nové podobě a jiné období, si zadělali právě na obrovský hype kolem celé hry již dlouho dopředu. San Andreas bylo zkrátka do rozsáhlosti naprosto dokonalé a výživné. GTA V využívá toho samého, servíruje vám kvanta obsahu a nenechává vás vydechnout ani vteřinu. S velkým podivem, ani po desítkách odehraných hodin, nemáte problém se do hry ponořit a užívat si jí naplno.

Ztvárnění je neuvěřitelné a detailní

Není asi třeba říkat, že GTA V, je na tom graficky výborně, oproti předchozím dílům. Jestliže je ve hře noc, tak je pravda že svým zjevem hra připomíná GTA IV, ale jakmile nastane den a vše se prosvětlí, tak vidíte slušný pokrok, jaký Rockstar udělal. Rozhodně se hra nemůže měřit s některými jinými kousky, ale při své komplexnosti a velikosti má naprosto skvělý engine. Je detailní a hlavně je celý obraz naprosto ostrý. Oproti GTA IV jsou totiž veškeré textrury velmi ostré a dobře se tak na celou hru dívá.

Všechno působí až neuvěřitelně detailně. Uvidíte na vozovce mokré koleje, pokud kola někde namočíte, stejně tak postavy jsou mokré, jestliže skončí ve vodě a postupně schnou. Rockstar se zabývá i takovými detaily, jako jsou výjezdy z přilehlých polních cest. Na nich totiž naleznete vyježděný písek na asfaltový povrch. Efekty výbuchů jsou naprosto brilantní a dodávají pocit realismu více než kdy dříve. Úchvatně vypadá i voda, zejména na moři, kde se dělají slušné vlny a konečně máte dojem, že skutečně stojíte na pláži a pozorujete nefalšovaný oceán. Naprosto skvěle je zvládnut také přechod mezi dnem a nocí, kdy hra opět využívá systému, co 24 minut, to je jeden den v GTA.

Co je však na GTA V nejvíce zarážející, tak to je optimalizace jakou se vývojářům podařilo vykřesat. Hra totiž běhá naprosto plynule. Abychom to upřesnili, tak hráli jsme hru na Playstationu 3 z Blu-Ray disku. Hra vyžaduje instalaci asi 8GB dat a poté ji lze spustit. Ačkoliv se prý objevují sem tam potíže, tak my s nimi nemáme příliš zkušeností. Občas hra sice zamrzne asi na 2 sekundy, ale stává se to tak jednou za 3 hodiny hraní, či se občas někde úplně nedočtou textury, což spraví pohled do strany a zase zpět. Nicméně hra netrpí žádnými loady. Jediný velký je na samém počátku a potom už jsou loady skryté. Buďto se schovávají nenápadně za předělovými scénami v misích anebo probíhá krátké načítání, když přepínáte mezi postavami, hra se však tváří jako když se nic neděje.

Před vydáním hry se objevily protestní řeči v kuloárech internetu, že prý Rockstar z konzolí nemá možnost vytáhnout nic extra a například je to vidět na počtu aut či chodců. Můžeme s čistým svědomím potvrdit, že to není pravda ani náhodou. Jak už jsme psali výše, tak GTA V, je neskutečně detailní, ale hlavně nabízí mnoho objektů. Pokud projíždíte městem, kde je to nejvíce vidět vzhledem k občasným kolonám, tak zjistíte, že aut je zde skutečně velká spousta. Je však kupodivu, že ostatní řidiče téměř nebourají sami od sebe. Pokud dojde na kolizi, jedná se většinou o vaši chybu. Co se týče chodců, tak těch je zde také hodně. Poměrně často uvidíte malé skupinky, které se pospolu baví nebo aktivně provádějí nějakou činnost a frekvence chodců je skutečně vysoká. Los Santos je velice živoucí místo a jen málokdy se vám stane, že byste nikoho nepotkali nebo vám nejelo naproti nějaké to vozidlo.

Je libo nějakou hitovku?

Při vývoji zřejmě nebyly finance velkým problémem, jelikož je ve hře 17 hudebních stanic, ze kterých hrají songy, které můžete běžně znát. Kupříkladu uslyšíte Rihannu, Pet Shop Boys nebo skupinu Queen. Jen možná škoda že Rockstar nešel více do mainstreamových skladeb, většinu z nich jste možná nikdy neslyšeli, ale může to být i tím, že americká ušiska jsou zvyklá na něco jiného. Autorům se podařilo podat skvělou hudbu i během misí, kdy hraje hudba jen jakási doprovodná.

Ještě než celou recenzi zakončíme, tak si řekneme ještě něco málo k singleplayeru a také multiplayeru. Ohledně singleplayeru, počítejte s tím, že příběhová kampaň vám zabere někde okolo 25 až 30 hodin, přičemž s dalšími vedlejšími se dostanete až možná na 50. No, a pokud toužíte po platinovce tak se možná na těch 100 hodinách zastavíte. Tím ale GTA V zdaleka neřekne poslední slovo. V naší recenzi jsme se zatím věnovali pouze singleplayerové složce hry. Multiplayer, jak slibují autoři, totiž přinese v podstatě zcela novou hru. Multiplayerový mód je nazván jako GTA Online. To bude spuštěné 1. října a vy se tak vydáte opět na celou mapu, kde se můžete potkat až s 15 dalšími online hráči v různých módech a režimech. Rockstar potvrdil, že obsah do Online půjde přidat kdykoliv a v budoucnu by měl být i editor vlastních legrácek. Také si budete moci vytvořit zcela novou postavu dle libosti, aby se zde neopakovali pouze tři původní charaktery a jak sám Rockstar dodává v multiplayerových kláních, bude možné hrát i za ženský charakter. Jakmile bude multiplayer k dispozici budeme se mu věnovat v dalším samostatném článku, kdy se pro vás pokusíme zprostředkovat veškeré dojmy z téhle online parády.

Naše recenze se zdá být možná až nekonečná a věříme, že tyto věty už bude číst asi jen málokdo, ale i tak se dá tušit, že jsme o GTA V nenapsali zdaleka všechno. Občas, nás překvapí, kolik aktivit v GTA V je, a že se stále objevují nové, i když jste už dávno dohráli hlavní příběhovou kampaň. Příprava této hry musela být vskutku monstrózní, zejména proto že se ve hře nic příliš neopakuje, až na náhodné úkoly, které se sem tam objeví.

Sandbox desetiletí?

U GTA V je hodnocení dosti těžké, protože se jako u každé recenze jedná o subjektivní pohled na věc. Ale zážitků z téhle hry si hráč odnese vskutku hodně a jen tak na to nezapomene. Takto velké hry spatří světlo světa jednou za desetiletí a neočekáváme, že by další GTA v blízkých letech vůbec vyšlo, ostatně Rockstar má v zásobě široký repertoár výborných značek, na nichž i dozajista pracuje. Je to ale jednoduché, kdo má s GTA už ze zásady nějaké problémy – nebaví ho, neunese tíhu zvráceného či násilného obsahu, tak pro něj samozřejmě není ani pátý díl a nemá cenu, aby se jím zabýval. Pro ostatní hráče je to však modla toho jak má vypadat dokonalý a neuvěřitelně rozsáhlý sandbox.

Uvidíme s čím nás Rockstar překvapí příště. Myšlen je tím samozřejmě šestý díl série. Podle spekulací se možná dočkáme i jiného prostředí než ohrané Ameriky, což zní skvěle. Třeba takové GTA z Velké Británie by mohlo být fajn. Rovněž nás asi čeká mnoho zlepšení, neboť následovník určitě vyjde pro konzole Xbox One a Playstation 4. Třeba se tedy dočkáme doby, kdy bude zcela běžné, že veškeré dokonalé pohyby a mimika hlavních postav, budou dostupná u každého NPC ve hře. Kdo ví?

Co dál povídat, respektive psát. Grand Theft Auto V je obrovská, živá a skvělá hra. Najdou se jisté mušky, které neumožní maximální hodnocení a přece jen v porovnání s unikátními hrami (Heavy Rain, Journey) ji nelze brát jako nějak zvlášť inovativní. To co ale hráčům nabízí, tak nabízí vrchovatě a brilantně. Prostor na velké stížnosti tu není. GTA V, je výborná hra, která nádherně ukončuje éru aktuálních konzolí a dává tušit, že na nových strojích nás čekají ještě velká představení. Rockstar s dalšími hrami rozhodně nebude pozadu. Bravo!

Dnes nejčtenější

.