Zavřít reklamu

Už je to deset měsíců co jsme mohli spatřit záhadný teaser trailer s Fiestou, která se prohání všelijakým prostředím a na konci začne donutovat kolem přívěsu. To fanoušky Dirtů posadilo na zadek a čekali jsme na další příblížení, na co se můžeme těšit. Během té doby nám Codemasters postupně servírovali screeny, detaily o třetích dirtech, abychom se těšili ještě víc. Asi dva měsíce před vydáním jsme mohli spatřit Alpha-code gameplay videa z Keni a ještě ukázky z Gymkhany. Teď už je hra, ale pár dnů na světě a všem počítačovým nebo konzolový hráčům po celém světě, kteří hru vlastní, žhaví jejich PC a konzole. My jsme nové Dirty pořádně otestovali a už teď prozradíme, že je to nářez, protože pokud vás minulý díl vtáhl a nepustil u Dirt 3 to neplatí dvojnásob ale trojnásob. Potom co Codies vydali druhý díl v roce 2009, přestože byl skvělý, zaslechli kritiku většinou od evropských webů, že hra je až příliš americká, ale osobně říkám no a co ? No, ale Codemasters nebyli ignoranti a kritiku přijali a řekli, že další díl neosekají o rallycross či Land Rush, ale přidají více rally a to hlavně v Evropě. I na plakátu stojí „méně keců, více závodění, ale hlavně hodně rally„ o tom jak to vlastně je si hned povíme.

Reklama

Jaké jsou změny ?

První změnou je systémové menu, které se liší od Dirt 2 a také od F1 2010. Normální sloupec všeho potřebného. Tvůrci nezůstali jen u sucharského zobrazení. Při rozbalení první položky Dirt Tour, tedy kariéra, na nás vykouknou otáčející se jehlany, které se při označení krásně rozbalí a nabídnou nám čtyři turné, které postupně odemykáme. Každé turné obsahuje pět závodů a jeden jehlan je jedna sezóna, kterých je dohromady sedm, takže už samotná kariéra nabídne hodiny zábavy a to nepočítáme vedlejší questy v Gymkhana módu. Stereotypu závodů zabrání to, že v každé tour jsou odlišné tipy závodů, abychom jednu dobu nemuseli pořád jezdit v bugynách nebo jen samé rally.

Tak jdeme závodit !

To nás vede k tipu závodů. Ty zůstávají z minulého dílu všechny, ale přibydou k nim i další jako Gymkhana a Head 2 Head, který se vrátil z prvního dílu. Ovšem změnu jsme zaznamenali u TrailBlazeru, který je mnohem šílenější a agresivněší. Dříve jste si vzali vaše oblíbené auto s vylepšeným kitem a s větším výkonem a šli to rozbalit na široké silnice nebo polňačky. V Dirt 3 se vlastně jedná o to samé jenže závody se jezdí na klasických rallyových trátích, které jsou celkem uzké, takže i lehké ťuknutí může znamenat katastrofickou nehodu. To ale spraví opět flashbacky, kterých tentokrát neubývá s vyší úrovní obtížnosti. Jejich stále pět, ikdyž jedete na nejtěžší obtížnost, jistě je v tom ale háček, ten si povíme až za chvíli. Obtížností je celkem šest a i ty si můžeme stížit ve hře jsou tu totiž assistenti řízení, což se podle mě do arkádové hry prostě nehodí a dávat kontrolu trakce nebo ideální stopu do takovéto hry mi příjde jako výsměch.

Evropský nádech …

Už jsme na začátku načali, že rally se odehrává v Evropě, a to ve Finsku a v zasněženém Norsku. Vývojářům to stejně nedalo a dali do sbírky ještě Michigan a Keňu. Pak máme ještě rallycross a ten se odehrává v LA, Monacu a taktéž v Norsku. Tratě jsou vesměs povedené, existuje vždycky více variant provedení a každá má své kouzlo. Jakýmsi oživením je, že závody nejezdíme jen ve dne, ale i v noci nebo při západu slunce, které nás pěkně oslňuje. K tomu se ještě přidá proměnlivé počasí, kde vám kapičky deště rozmazávají výhled a stěrače lítají ze strany na stranu, tedy pokud jedete v pohledu z kabiny. To se ale nedá říci o sněhu tan vám vyditelnost nezhorší. Stěrače tedy pracují jako o život ale na předním okně po sněhu ani stopa.

Autíčka …

Hlavní jsou ale auta, kde máme hned několik skupin, které začínají v šedesátých letech, a tak můžeme otestovat staré rallyové legendy jako Renault 5, Opel Manta, Audi quatro nebo Ford Escort Cosworth RS. Dostane se i na nová auta, kde nemůže chybět Subaru Impraza WRX STI tak Mitsubishi Lancer Evolution X. Naštěstí už neuvidíme v rally Nissan 350z, ale přidá se ještě Ford Fiesta nebo Peugeot 207 a další. Při výběru aut nám napomáhá počet koní, váha vozidla a na jaký náhon je poháněn a ne podle směšných čárek v Dirt 2. Je na vás jaký si zvolíte výhled na cestu, my zvolili kabinu. Nově však máme pohled, na kterém jde vidět i kousek kapoty. Další novinkou je zavedený systém sčítání včech časů, které jste dohromady najeli, přesně podle skutečnosti. Závodník s nejmeším součtem všech časů vyhrává a podle toho následně dostane odměnu v podobě reputace a ne peněz. Reputace slouží ke zvyšování levelů, které nám otevírají nová auta a liveries. Teď se dostáváme k tomu háčku s flashbacky. Čím více flashbacků použijete, tím méně dostanete reputace. Při výběru auta navíc máme vždycky ukázáno kolik reputace dostaneme za splnění bonusového úkolu. Bonusové úkoly jsou například takové, že musíme během jízdy dosáhnout určité rychlosti nebo zajet kolo za určitý čas. Reputaci dostáváme i za závody v multiplayeru, ale k tomu až za chvíli.

Za zmínku stojí nový Gymkhana mód, který hře dává uplně nový rozměr. Vzhledem k tomu, že v minulém díle byl hlavní postavou americký závodník Ken Block, který v normálním WRC moc nedominuje, ale za to se vyžívá v různých blbovinkách, nemohl po inovacích jen tak vypadnout a proto mu Codemasters věnovali jeden senzační mód. Hlavním úkolem je získat co nejvíce bodů a to se dá několika způsoby, například driftováním, srážením krabic, spinováním nebo donutama. Nemusíte se však bát, že byste nedostali ani jeden bod. Tuto situaci řeší tutoriály v první sezóně, kde se vše naučíte, avšak pro lepší ovládání doporučujeme nějaký gamepad, protože klávesnice by v tomto případě mohla být kámen úrazu. Navíc zde působí i speciálně upravená auta tedy s větším výkonem a s menší váhou.

Bláznivý mulťák

Největší mínus hra dostává za příliš dlouhé a nudné loadingy před startem závodu. Toho si v Codemasters byli, ale vědomi a tak nám tedy aspoň nabídli prohlídku aut mezi načítáním, aby nám rychle utekl nudný čas, ale hlavně abychom viděli jak si s auty po grafické stránce vyhráli. I celková grafika působí parádně na oko, za nejhezčí pohled bych asi považoval finské lesy, když nám husté jehličnaté lesy dávají krásný tmavě zelený kontrast.

Už se dostáváme do finiše, ale ještě nám zbývá rozebrat multiplayer. Ten je pro osm hráčů a skládá se z Pro Tour části a Jam Seasion. Nám více sedla Jam Seasion, kde si kromě rally, TrailerBlazeru či rallycrossu vychutnáme nové módy Outbreak, Transporter. Oba dva se odehrávají v Gymkhana stylu, takže jde hlavně o rychlost a přesnost. Outbreak je taková adrenalinová zombie hra v závodním stylu, kde na začátku je jeden infikovaný závodník a snaží se nahnat ty další. Transporter je něco na způsob FPSkového Capture the Flag a musíme říci, že u obou tipů závodů jsme si užili spousty zábavy. Multiplayer je takové oživení, když vás Dirt Tour omrzí. Zkusit byste, ale měli Joyride nebo Cat and Mouse. Podle umístnění získáváte fanoušky a zvyšuje se vám multiplayerový level, ale zároveň vám naskakuje reputace. Určitě mi dá z vás hodně lidí za pravdu, že jsme se konečně dočkali splitscreenu, takže můžete porovnat vaše jezdecké zkušenosti se svými kamarády doma na gauči.

Že Dirt 3 nepřinesli žádnou revoluci jsme ani nečekali, to asi nikdo, ale několik nových prvků novému dílu udává směr a tak si sním užijeme spousty hodin zábavy a myslím si, že jej jen tak neopustíte. Myslím, že Codemasters splnili svůj úkol bravůrně, přidali více závodů rally, jak všichni požadovali a navíc přidali ještě pár šikovných věcí. Ještě bych zmínil u počítačové verze systém Games for Windows-Live, díky kterému běží hraní po internetu a i achivementy. No teď si ale pokládám otázku, bude možné, aby nás Codies v příštím dílu ještě něčím překvapili?

Diskuze k článku

Vložte vlastní komentář

celý text

Dnes nejčtenější

.