Zavřít reklamu

Vývojářské studio id Software je známé především díky svým akčním sériím Doom a Quake. Ale pod vydavatelskou záštitou Bethesda Softworks si troufá vzít na paškál i žánr RPG a závodění. A právě spojením FPS, závodů a RPG prvků vyrábí id Software hru Rage. Zní to jako velice odvážný krok kupředu, ale vzhledem k tomu, že již uplynuly tři roky od chvíle, co bylo Rage prvně představeno světu, nastal nejvyšší čas, abychom si na něj pořádně posvítili. Podaří se id Softwaru vyvážit vícežánrovou hru, nečekaně zasazenou do postapokalyptického světa, který je díky Fallout 3 spíše doménou Bethesdy? Na toto a ještě více se podíváme v následujícím preview.

Přežili jsme apokalypsu… opět

Tak co by nám Rage mělo nabídnout? Předně je to již výše zmíněný postapokalyptický svět. Volba je to možná lehce překvapivá, ale v id Software si asi myslí, že toto prostředí ze sebe stále nevydalo své maximum. Možná bychom se sice mohli obávat repetivnosti některých prvků, krajiny, monster a podobně, nicméně vzhledem k nejnovějším videům z GamesComu, kde nám tvůrci představili rozdílné lokace měst, podzemních základen, nebo třeba krajinu nazvanou Dead City, věříme, že dva na chlup stejné objekty zde opravdu neuvidíme. A co že vlastně vedlo ke zkáze Země tentokrát? U lidí vinu nehledejte, může za to náraz asteroidu. Ten se vám a dalším nezmutovaným obyvatelům planety podařilo přežít jen díky programu Ark. Pod pojmem Ark se skrývá celosvětové hnutí, které vzalo vědce a jiné důležité osoby a zmrazilo je v podzemních kryo-podech. Bohužel po čase zjistíte, že větší část programu Ark utrpěla poruchu, tudíž jste vy a zbylí přeživší posledními lidmi na planetě. A takto začíná vaše cesta za přežitím, jejíž cíl doposud nebyl objasněn. Pouze víme, že v průběhu hry by mělo dojít k vážným příběhovým zvratům, zbytek ovšem zůstává záhadou.

Trocha závodů…

Ačkoliv Rage nabídne otevřený herní svět, nemusíte se bát, že by jste se v něm zabloudili. Vždy budete mít po ruce vodítko, kterou cestou byste se měli vydat. Rage vás ale nebude nutit nudně a zdlouhavě procházet pustou krajinou. Namísto toho vám nabídne možnost svézt se vaší vlastní buginou, čímž narážíme na závodní stránku hry. Vaše vozidlo vám může sloužit kromě transportu i k dalším účelům, takže se na ně pojďme podívat. S jeho pomocí můžete vydělávat peníze vyhráváním různých závodů, které v postapokalyptickém světě bují v každém větším městečku. Kromě vytváření peněz zvládne vaše vozítko ještě lépe peníze spotřebovávat. K tomu vám dopomůže vylepšovací systém. Chcete si vytvořit pancéřovaný bitevník? (Ano, vaše vozítko bude moci nést použitelné zbraně), není problém, jen si za to budete muset zaplatit a zároveň počítat s tím, že takováto mašina již asi moc závodů vyhrávat nebude. Ale zase na druhou stranu, třeba vám nejednou zachrání život. Tak či onak, tento aspekt hry je sice podstatný, ale není na Rage tím nejdůležitějším. Jaké nám dají tvůrci příležitosti k akčnímu vyřádění?

…spousta akce…

I přes všechny závodní a RPG prvky, ke kterým se ještě dostaneme, je Rage ve své podstatě především first-person střílečkou. A tomu bude odpovídat jak zbrojní arzenál, tak množství nepřátel, na které ve hře narazíme. Dle současných informací můžeme počítat s tím, že si v Rage pořádně zastřílíme. Munice kolem má být dostatek, ale i kdyby nebyl, souboje si stejně mají udržet velice rychlé tempo, s kulkama svištícíma na všechny strany. K dosažení co největší rozmanitosti destrukce vám mají napomáhat speciální předměty, jako například přenosné věže, strážní roboti, dálkově ovládaná bombová autíčka… s tímto arzenálem se určitě vyřádíme do sytosti. Aby toho všeho nebylo ještě málo, tak rovněž k vaším zbraním budete moci přidat volitelné komponenty a vybírat si budete i typ munice. Ale nezapomínejme také na to, kdo nebo co všechno se může ocitnout ve vašem zaměřovači. Mutanti, ať už s vice nebo méně kusy masa na sobě, jsou starou školou, i když jich bude více druhů. O likvidaci všudypřítomných banditů také nebude nouze, ale jsme velice zvědaví, jaký nový nepřítel se vynoří po výše zmíněném příběhovém zvratu. Na toto zjištění si ale asi budeme muset počkat až do vydání Rage.

…a špetka RPG na závěr!

Tak a nyní si řekneme něco málo k RPG části hry. Ačkoliv informací není mnoho, budeme mít ve hře k dispozici inventář, širokou škálu úkolů, které budou zadávány postavami po celém herním světě, obchodníky a jiné charaktery, ke kterým se bude vázat systém dialogů, skrz který bude také vyprávěn příběh, no a opominout bychom neměli i systém vylepšování postavy a vozidel, jenž zatím bohužel nebyl blíže specifikován. Ačkoliv z těchto prvků žádnou RPG revoluci čekat nemůžeme, proč bychom ji vlastně chtěli. Vzhledem k tomu, že Rage má být především FPS, jsou tohle prostě prostředky, jak takové FPS obohatit. A my jsme velice zvědaví, jak se nám bude jejich herní zpracování líbit.

Novinky na poli grafiky a multiplayeru?

Před závěrem našeho preview ještě zmíním dva podstatné herní faktory a těmi jsou grafika a multiplayer. Grafickou stránku mohu shrnout jedním pojmem – id Tech 5. Tento nejnovější engine z dílen id Software bude využit i u hry Doom 4 a má být takovou malou grafickou revolucí. Mnohem detailnější textury, bravurní stínování, dynamické renderovací techniky, pohybové rozmazávání a jiné, to vše by mělo být v id Tech 5 enginu dotaženo k relativní dokonalosti. Otázkou tak zůstává, jak silné mašiny budou na rozjetí takovéto monstróznosti potřeba, ale vzhledem k tomu, že primárně se vývojáři zaměřují na Rage verzi pro konzoli Xbox 360, která tak vysokým výkonem nedisponuje, i PC požadavky by neměly být tak alarmující, a PS3 by žádné problémy mít nemělo. Malou nezodpovězenou otázkou zůstává multiplayer. Kooperativní část je víceménně předem daná. Je navržena pro dva hráče, kteří v případě konzolí můžou hrát i pomocí split-screen, a díky co-op hraní si budou odemykat odměny pro singleplayer. Kompetitivní multiplayer je na tom se svým vymezením hůře. Id Software je dle všeho pln nápadů, ale zatím se nevyjádřil s tím, jakou konečnou podobu tento multiplayer dostane. Má však být značně odlišný od strukturovaných a statisticky založených multiplayerů známých z Call of Duty 4 nebo Halo 3. I zde ale budeme muset ještě chvíli vydržet, než poznáme konečný výsledek.

Vyjděte vstříc postapokalyptickému světu

Osobně si den 15. září 2011, kdy má Rage vyjít, značím v kalendáři tlustou čarou. I přes mnoho nevyjasněných záležitostí nám zatím id Software dal mnoho důvodů proč se těšit. Zaměření na platformy Windows, Linux, Mac, PS3, Xbox 360 a iPhone nás sice nechává trochu v obavách, jestli se povede všechny verze hry stoprocentně vyladit, ale jádro hratelnosti postapokalyptického světa v akčně-závodním duchu v nás nechává velké naděje, že nás id Software nezklame. Tak jaký je po přečtení preview váš názor, podaří se Rage udělat díru do světa?

Dnes nejčtenější

.