Zavřít reklamu

Formule 1, seriál závodů na nejlepších okruzích světa ve speciálně upravených monopostech je právem považována za královskou disciplínu celého motosportu. O to však běžného PC hráče a fanouška překvapí, že krom minulého roku by musel zapátrat hluboko do minulosti, aby našel stejně licencovaný a orientovaný produkt. Konkrétně se tak stalo před dlouhými devíti lety, kdy vyšel poměrně úspěšný ročník F1 2002, jenž byl tehdy ještě zařazen do početné rodiny EA Sports. Minulé dva roky však přinesly, alespoň co se týče této série razantní změny. Všechna práva i oficiální licenci FIA odkoupil Britský Codemasters a díky tomu se v září můžeme těšit na v pořadí již nový, vylepšený ročník, F1 2011.

Zázračné znovuzrození

Vývoj nového dílu i nadále dostala na starost Birminghamská pobočka společnosti, která se i přes nepříliš pozitivní očekávání dokázala, že závodní hry dělat umí. Pokud se podíváme na předchozí tituly studia, je až zázrak, že se tamním vývojářům podařilo vzkřísit tak slavnou sérii do úspěšného titulu. Předchozí zkušenosti studia totiž byly až na poměrně dobrou akční hru Cold Winter a průměrné simulátory typicky Britských sportů jako kriket prakticky nulové.

Ačkoliv se tak mnohým hráčům může zdát. F1 2010 i přes převažující pozitiva rozhodně nebyla skvělá hra a k dokonalosti jí mnohé scházelo. Nyní se však autoři dušují, že se poučili a většinu svého úsilí vynaloží právě na odstranění všech neduhů i vylepšení stávajících herních mechanismů tak, aby nám mohli v září dodat pokud možno veskrze k dokonalosti doladěný produkt. To by se mělo projevit na všech aspektech hry. „Myslím, že jsme byli při vývoji prvního dílu až příliš ambiciózní,“ přiznává hlavní designér studia Stephen Hood“ a aplikování všech aspektů do hry pro se pro nás stalo až příliš velkým soustem. Ale na druhou stranu jsme se mohli poučit a letos vám dokážeme, že naším cílem není jen chrlení prakticky totožných her každý rok“.

Licence na všechno

Jedním z pro hráče a fanoušky nejdůležitějších aspektů je však oficiální licence FIA, kterou se hra opět může pochlubit. Nebude tedy chybět nová Grand Prix v Indii, navrátivší se Německý Nürburgring, nebo na pokyn Bernieho Ecclestona předělaný Silverstone. Nově se také můžeme těšit na dynamickou změnu denní doby, jejíž implementace byla nutná především kvůli večernímu závodu v Abů Dhabí. Absentovat samozřejmě nemohou ani aktualizovaná pravidla, pozměněné vzhledy i výkonnost formulí. Poměrně velkou pozornost věnovali autoři i tuto sezónu namísto Bridgestone nově používaným pneumatikám Pirelli. Samotný výrobce jim totiž poskytl kompletní informace, včetně pro veřejnost skrytých dat, takže si je vývojáři již nebudou muset vycucávat z prstu.

Změny se ale budou týkat i samotného závodění, jež dle Stephana Hooda nabídne hráči daleko větší prožitek, avšak studiu nadělalo hluboké vrásky na čele. „Hlavní problém spočívá v tom, jak extrémní je F1. Brzdné dráhy jsou zde krátké a naopak při jízdě na dlouhých rovinkách vozy dosahují až neuvěřitelných rychlostí, takže jsme se především soustředili na vylaďění fyziky monopostů. Navíc jsme se v letošním ročníku mohli na rozdíl od toho minulého opřít o skutečná data, jež nám většina týmu poskytla, takže prožitek z jízdy se bude daleko více podobat realitě.“

Tomu také napomohou pro někoho možná méně podstatné novinky jako Safety Car, jejíž implementace se minulý rok ukázala mnohem složitější, než se zdálo. Těšit se ale můžeme i na takzvané traťové maršálky, kteří nahradí statické vlaječky na obrazovce, což sice nemá na hratelnost prakticky žádný vliv, avšak požitek z jízdy se opět posune o kousíček výš.

Jinak vše při starém?

Jako tradičně nám autoři i PR manažeři také slibují do značné míry vylepšenou AI, která doufejme, bude inteligentně reagovat na aktuální dění na trati, vylepšený model poškození Formulí, u něhož se letos vývojáři zaměřili především na adekvátní citlivost napříč obtížnostmi. Díky tomu váš vůz mohou poškodit i úlomky z jiné formule, či dokonce prorazit pneumatiky.

Relativně nezměněn však zůstane grafický engine EGO, jež mimo F1 2010 pohání i Dirt 3, nebo taktéž chystanou akční konzolovou FPS Bodycount. Alespoň mírné vylepšení ale zasáhne i modely Formulí, které se znovu o krok příblíží k realitě. Naopak prakticky nezměněn zůstane mód kariéry, jenž se v minulém ročníku osvědčil a podle autorů není zásadnějších změn potřeba. Opět se tedy jako neznámý nezkušený jezdec vydáme na cestu vedoucí od papírově nejslabších stájí až k samotnému zlatému vrcholu a podpisu smlouvy s ___ (doplňte dle osobních preferencí). Hráče ale určitě potěší daleko větší interaktivita i nové funkce, díky nimž budeme například moci vlastnit svůj Motorhome nebo přijímat i odesílat emaily stájím, od nichž následně mohou přijít i atraktivní nabídky. V rámci většího vtáhnutí fanouška pro nás autoři dokonce připravili i pravidelné zpravodajství ze zákulisí celého sportu, které ale poslouží spíše k odreagování se mezi závody.

Multiplayer

Poslední, avšak pro mnohé nejdůležitější částí letošního ročníku závodů F1 nemůže být nic jiného, než multiplayer. A změny se dle vývojářů i šťastnějších novinářů, kteří si hru pro více hráčů mohli přímo vyzkoušet dotkly možná nejvíce, čímž ale Codemaster v zásadě potvrzuje snažení, které započalo již s Dirt 3. Tentokráte nebude chybět ani režim splitscreen mezi dvěma hráči na jednom PC, při kterém můžete hrát nejen proti sobě, ale i spolupracovat v jednom týmu. Druhou variantou jsou samozřejmě online klání, v nichž se střetne až 16 hráčů, přičemž zbylých osm vozů zůstane na umělé inteligenci.

Série F1 se po mírně rozpačitém začátku konečně naplno odhodlala rozvinout svá křídla a ukázat se v plné kráse. Otázkou ale zůstává, jestli se vývojářům z Codemasters podaří naplnit sliby, které dali komunitě a poučit se z chyb minulého dílu. Zatím ale vše nasvědčuje tomu, že se ke konci září dostane na pulty obchodu dospělý a výborný produkt, jenž potěší nejen všechny fanoušky motosportu.

Dnes nejčtenější

.