Zavřít reklamu

Po dlouhých 11 let zkoušel Blizzard trpělivost a výdrž nás hráčů. Tak dlouhý čas totiž uplynul od vydání Diablo II: Lord of Destruction a za tu dobu se hráčská komunita kolem série Diablo rozhodně nezmenšila. A nyní jsem měl tu možnost vyzkoušet Diablo III dva měsíce před očekávaným vydáním a musím říct, že to byl pekelný zážitek. Co na tom, že betaverze samotná se dá projet za necelé dvě hodiny. Co na tom, že mi místy značná nestabilita testovacích serverů znepříjemňovala hraní. Diablo 3 se rozhodlo ukázat některá ze svých tajemství a ty nyní mohu poodhalit i vám. Vyplatí se přichystat si peněženky a za dva měsíce vyrazit na nákup? Já v tom mám jasno.

Přes všechen poprask, který byl věnován každé novince týkající se třetího Diabla, se mi podařilo uchovat si své očekávání neposkvrněné, a proto jsem narazil na první velké novinky již při výběru postavy. Barbar, mnich, lovec démonů, šaman, čaroděj, všichni vypadají skvěle. Ale co je to u nich za delší popisky? Že už všichni hrdinové nepoužívají jednotně manu? Ano, a to byste nevěřili, jak to hratelnosti prospělo. Namakaný barbar tak už nepotřebuje popíjet manové lahvičky, nýbrž veškerou energii na kouzla (nazvanou ve hře Fury) získává výhradně ranami, které udělí nebo utrží. A podobně jsou vyřešeny všechny ostatní classy, kupříkladu takový mnich získává svou energii (Spirit) používáním primárních abilit, oproti třeba šamanovi, ve kterém byl zachován klasický koncept many i s tímto označením.

Postava byla vybrána, nastal čas pustit se do hry. Mou volbou na první průjezd byla lovkyně démonů (pohlaví vaší postavy si můžete zvolit dle libosti) a byl jsem velice zvědav, kam mě mé kroky zanesou. Od podoby světa Sanctuary, tak jak jsme jej znali, uplynulo ve hře již dvacet let a za tu dobu se mnohé změnilo. Jen jedna osoba zůstala stejná snad do toho posledního šedivého vlasu a tou je Deckard Cain. Náš starý známý identifikátor neznámých předmětů v lidské podobě je jedním z mostů mezi starým a novým Diablem a jako takový sehraje významnou roli i ve třetím dílu. Ale zde již narážím na další překvapení, které mě ve hře potkalo. Po nalezení prvního neidentifikovaného předmětu jsem strávil dobrých 5 minut hledáním identifikačního svitku, ale kde nic, tu nic. Vysvětlení bylo vskutku prosté – ve hře již na žádné svitky nenarazíte. Identifikace probíhá poklepáním myši na dotyčný předmět a na otevírání domovských portálů získáte v průběhu prvních úkolů schopnost, která vám bude kdykoliv k dispozici. Osobně jsem se v průběhu svého hraní bety nebyl schopný rozhodnout, jestli je to všechno ku prospěchu věci nebo naopak, ale hrál jsem vesele dál i tak. Všem novinkám však ještě nebyl ani zdaleka konec.

Na jednu událost jsem se od vstupu do hry velice těšil a tím byl můj první vydobytý level. A jen co se mi to podařilo, otevření stromu schopností jsem snad nikdy v žádné jiné hře neudělal rychleji. Chvíli mi sice trvalo, než jsem se zorientoval co a jak, ale to jen proto, že jsem očekával něco ve stylu dřívějších her. V současné verzi Diabla III jsou schopnosti každé postavy rozděleny do větví. Primární a sekundární větev je namapovaná na tlačítka myši tak, jak tomu bylo dříve, ale kromě toho existují u každého typu postavy další čtyři větve, které jsou namapované na tlačítka 1 – 4 na klávesnici. Tyto pak již neslouží přímo k zabíjení monster, nýbrž se zaměřuji na různé podpůrné a pomocné ability, které se zase nespouštějí během boje tak často. Ale podívejme se na samotná kouzla. V každé větvi máte daný určitý počet unikátních kouzel, která se vám postupně odemykají s vyššími úrovněmi postavy a ze kterých si vždy vybíráte jedno aktivní kouzlo, které máte k dispozici na používání. V praxi to tedy vypadá tak, že od 19. úrovně, kdy se vám odemkne poslední větev, máte v každé situaci k dispozici pro použití 6 kouzel. A pokud si chcete vybrat jiné, můžete, ale je třeba počítat se zdlouhavým cooldownem, který činí měnění výběru kouzel v průběhu boje prakticky nemožné. Musím podotknout, že mě tato rozsáhlejší změna systému zpočátku poněkud zaskočila, ale o několik bojů později a s pár levely navíc jsem zjistil, že to vlastně takhle docela dobře funguje. Hráč si stejně najde kouzla, která mu sedí nejvíc, a u těch nejspíše zůstane, a proto v současné podobě mohu tento systém jedině pochválit.

Připadá mi, že na to, jak malá a krátká beta Diabla III vlastně je, bych o ní mohl psát ještě dlouho. Pojďme se nyní ve stručnosti ještě podívat na další nové prvky a taky na věci, kde se naopak zůstalo u starých známých herních systémů. Statistiky postavy v podobě síly, obratnosti, inteligence a vitality již nezvyšujete dle vaší libosti, nýbrž to dělá hra za vás v pevně stanoveném poměru. Jinými slovy, čarodějovi se přidá více bodů do inteligence, barbarovi zase do síly. Přišli jsme tak o cennou možnost různorodého vývoje postav, ale zase na druhou stranu, koho tohle moc nebavilo, bude mít od toho pokoj. Stejně tak různé druhy zbraní, které dříve mohly nosit všechny postavy pouze v závislosti na tom, jestli měly dostatečně vymaxovanou potřebnou vlastnost, jsou nyní vázány přímo na jednotlivé classy. Nepočítejte tedy, že uvidíte například barbara pobíhat s lukem, ten uvidíte leda u lovce démonů. Poslední významnou novinkou, kterou bych zde rád zmínil, je váš soukromý kovář. Toho sice nemáte k dispozici od začátku hry, ale jakmile jej získáte na svou stranu, budete moci obětovat nalezené magické předměty na získání surovin, ze kterých vám pak kovář za poplatek vyková něco podle svých návodů.

Ach ano, málem bych zapomněl, vždyť jsem se vůbec nezmínil o herním prostředí. Vaší domovskou vesnicí se aspoň pro první akt stane Nový Tristram, který je coby kamenem dohodil od toho starého a od katedrály, známé z úplně prvního Diabla. Napovím vám, že vaším prvním velkým bossem bude skeletonní král Leoric, kterého si pamětnící možná vybaví z příběhů v prvním Diablu, ale co bude dál, to už nám beta neprozradila. Co se ostatních herních prvků týče, je skoro vše při starém. Waypointy, přechody mezi dungeony, obchodování, quest log… Ale všechno je tak, jak to má ve hře ze série Diablo být a to je jenom správně.

Povede se Diablu III obstát před kritikou i v době svého vydání? Nehledě na to, že mnohé herní prvky byly velice zjednodušeny, což například u takového World of Warcraft vedlo s novými datadisky spíše k odlivu hráčů, mám za to, že nám Diablo III má hodně co nabídnout. Ale jestli to bude vážně taková špička, na jakou by tato hra mít měla, to se ukáže nejspíše až v plné verzi, která vyjde 15. května. Beta svůj účel splnila, připomínek od hráčů se sešlo mnoho, Blizzard má ještě pár posledních chvil na to dotáhnout do dokonalosti co se dá a pak už to bude jen a jen na nás, kolik hodin, ukryti před okolním světem, u Diabla III strávíme.

Dnes nejčtenější

.