Rok se s rokem sešel, a jak je tomu již několik let zvykem i tento podzim vyjde nový díl Call of Duty a nenásilné pokračování dva roky starého počinu Treyarch, CoD: Black Ops 2. První díl stál především na příběhu, a jak bylo zvykem za pomocí frenetických momentů a vypjatých situací jsme procestovali celý svět v různých časových rovinách během studené války. Navíc se mu podařilo vcelku radikálně rozdělit hráče, kteří hru odsoudili kvůli častým bugům i nepříliš kvalitnímu grafickému zpracování a naopak vyzdvihovali kvůli inovativnímu multiplayeru. Pokračování se bude snažit navázat na svého předchůdce a napravit si pověst tam, kde on neuspěl. Dočkáme se tak kvalitního nelineárního příběhu z pera Davida Goyera, stojícího například za scénářem Batman Začíná a pozadu nezůstane ani značně vylepšené grafické zpracování, či zlepšený multiplayer.
Jak jsem poznamenal, Black Ops 2 navazuje na svého předchůdce a to se vším, co k tomu patří. Vrátíme se tedy o více, jak třicet let zpět, do roku 1980. Studená válka vrcholí a jako Alex Mason, hrdina prvního dílu se podíváme na začátky nebezpečného teroristy, Raúla Mendeze, bývalého vojáka a nebezpečného afghánského teroristy, jež se pokusí postupnou sérií útoků například na čínskou burzu, či centrum Los Angeles vyvolat třetí světovou válku právě mezi Čínou a USA, což se mu naplno povede až v roce 2025. Podstata konfliktu ale nebudou jen samotné teroristické útoky, z nichž se obě země navzájem obviní, avšak především prvek cenných minerálů, ve zkratce RFE. Ty se v současnosti přidávají snad do veškeré elektroniky od mobilů, až po například vojenské zbraně a k nalezeny byly prozatím pouze v Číně. Právě v budoucnosti zmítané boji si zahrajeme za Alexova syna, Davida Masona, jež se pokusí, jak je již v Call of Duty zcela běžné, zabránit globální katastrofě.
Výrazný odklon od série?
Pokud jste se na začátku preview pozastavili nad slovem „nelineární“, prozatím v sérii CoD neviděným a začali přemýšlet, jestli jde o vtip, či překlep, musím vás zklamat nebo spíše potěšit. Black Ops 2 bude mít skutečně nelineární příběh s několika různými zakončeními a nenásilnými volbami, kdy váš postup vedlejšími misemi nazvanými Strike Force rozhodne o tom, co bude následovat v kampani. Autoři celou věc prezentují nad jednoduchým úkolem. Hráč má doprovodit důležitou osobu na určené místo, ale cestou se samozřejmě „jednoduchá mise“ zvrtne v přestřelku a boj o holý život. Pokud VIP bezpečně dopravíte na místo, dostanete se k jednomu zakončení, zatímco pokud ho uprostřed bitevní vřavy trefí zbloudilá kulka, nečeká vás žádný game over. Ale zcela jiné zakončení mise a jiné pokračování kampaně. To samozřejmě neznamená, že budeme mít hlavní kampaň a vedlejší mise oddělené, spíše naopak. Uprostřed mise se například dozvíte, že pro další postup by bylo dobré hacknout systém protiraketové obrany a je jen na vás, zda misi přijmete, či ne.
Díky těmto misím se také dostanete ke zcela jinému způsobu boje. A to sice, jako „obyčejný“ voják v poli, ale ovládnout budeme moci i tank, či bezpilotní letoun. To ale není zdaleka vše. Pokud vám vyhovuje spíše taktický nadhled, zcela jistě uvítáte mód Overwatch, jenž hru změní v pravou strategii. Jak sami autoři dodávají, přepínání mezi jednotlivými módy je velmi důležité pro hratelnost i úspěšné splnění mise, či alespoň její usnadnění. Inteligentně zde autoři řeší i situaci, kdy například hráčem ovládaný voják zemře, či hi-tech tank C.L.A.W. vybuchne. Ani poté nehrozí frustrující hlášení „mission failed“. Zkrátka si vyberete jiného vojáka, či místo tanku začnete nepřátele zabíjet ve velkém pomocí bezpilotního letounu VTOL.
Budoucnost hraje prim
Jak je na první pohled patrné z trailerů i gameplay videí, i když se části hry budou odehrávat v minulosti, většinu důrazu Treyarch vkládá především budoucího konfliktu odehrávajícím se po roce 2025. Tomu se podřídila i hratelnost, kterou autoři daleko více ušili na míru strojům, jež si v každém díle sice mohli vyzkoušet, ale nikdy nešlo o příliš dlouhý úsek mise. Dostanou se nám tak do rukou hi-tech zbraně, tanky, bezpilotní letadla, roboti a drony, vznášedla jimiž budeme křižovat L.A. a v jednom z flashbacků se po afghánistánu projedeme na koni, kterého spolu s jezdcem Treyarch skutečně nasnímal pomocí motion capture technologie. Nejen těžká technika ale prošla revolucí, a tak se v kampani i multiplayeru dočkáme zdokonalených braní s hledími, které dokážou nepřátele identifikovat skrz zdi, průraznější municí, EMP granáty nebo přístroji různě zpomalujícími nepřátele.
I grafické zpracování za dva roky doznalo poměrně znatelných změn a od prvního dílu urazilo kus cesty. To je ovšem znát již od prvních trailerů a tvůrci se dušují, že na vylepšeních stále pracují. Stále se ovšem jedná o vylepšení starého enginu z předešlých dílů, ale díky lepšímu nasvícení, detailnějším texturám i propracovanějšímu motion capture vypadá Black Ops 2 screenshot od screenshotu lépe a lépe. Autorům do značné míry pomáhají i technologie DirectX 11, takže jak asi tušíte, hru si již nezahrajete na operačním systému Windows XP. To se podepsalo i na designu úrovní, s kterým, pokud máme vývojářům věřit jim pomáhali váleční veteráni, ale i odborníci, kteří se snažili odhadnout, jak se svět za 13 let změní.
Hra více hráčů
Call of Duty ale vždy těžilo především z multiplayeru, který držel hru naživu ještě léta po jejím vydání. Toho si je Treyarch vědom, stejně jako kladného přijetí hry pro více hráčů u prvního dílu Black Ops. Tvůrci si však kladou ještě větší cíl, a to sice usadit nový díl Call of Duty trvale mezi progamery, kteří stále zůstávají u Modern Warfare, či Call of Duty 2. Začátečníci ovšem také dostanou více než nadstandartní péči tréninkové zápasy s AI nebo důležité rady pomoc.
I přes to, že má multiplayer více méně vycházet ze svého dva roky starého předchůdce dočkáme i radikálních obměn. Tou nejkontroverznější je nejspíše trvalé zrušení systému povolání, tak, jak jsme na něj zvyklí. Místo něho každý hráč na začátku dostane deset bodů, které si bude moci libovolně rozdělit, mezi perky, vylepšení zbraně a vlastního vybavení, což je dle mého názoru vítaný krok vpřed, díky němuž si každý může namixovat svou ideální třídu. Za zbylé body si poté dle všeho budeme moci pořídit i takzvané divoké karty, jež zajistí další rozšíření slotů pro například granáty nebo vybavení zbraní.
Spousty novinek
Pozitivum lehce převzaté z Modern Warfare 3 je i v takzvaných „Scorestreaks“, jež nahradí klasické Killstreaky. Nepůjde tak vždy o to, nasbírat co nejvíce zabití nepřátel bez vlastní smrti, ale i o pasivní podporu svého týmu, asistence a další. Mezi klasické odměny poté samozřejmě proniknou i hi-tech novinky, jako raketa Hellstorm nebo emitor Guardian zpomalující nepřátele v pohybu. Opět půjde přebrat nepřátelskou techniku a pro ty nejlepší se objeví i nová třída zbraní zahrnující například granátomet, či příruční gatling Death Machine. Dle všeho je maximální level hráče prozatím stanoven na 55, což je o 25 méně, než v současném Modern Warfare 3, ale autoři se dušují, že ani poté nebudeme mít zdaleka vše odemčené, navíc vždy můžeme začít znovu s prestige. Krom toho stojí za zmínku i přítomnost populárního zombie módu, volba vzhledu vojáka, dělání vlastních tagu i log nebo velice populární zaléhávání skokem ve sprintu.
Call of Duty: Black Ops 2 se bezpochyby tváří, jako doposud nejrevolučnější díl z celé série. Nabídne nelineární kampaň, vedlejší mise, strategické vsuvky, ale i příběh z pera kvalitního scénáristy. To celé doplňuje zajímavé zasazení větší části hry do budoucnosti i svěží nápady, které spolu s konečně koukatelným grafickým zpracováním snad dokáží povznést letošní díl série nad své předchůdce. A zapomínat nesmíme ani na multiplayer, jež přes zachování pozitiv přináší zajímavé novinky. Jestli to však bude stačit na letošní konkurenci v čele s Medal of Honor se dozvíme až na podzim. Call of Duty: Black Ops 2 vychází 13. listopadu na PC, PS3 a Xbox 360.