Bohužel jsem se nikdy neseznámil s XCOMem blíže. Většinou jsem dával přednost strategiím z ranku historické než futuristické. Ale i já jsem si oblíbil Starcraft a sérii C&C – konkrétně pak sofistikovaný Red Alert. Nevěděl jsem, co mě čeká. Nedávno jsme se na XCOM zaměřili v preview. Praxe se ale počítá nejvíc. Tak jsem si pro vás připravil mé poznatky z dema. To přináši tutoriál a první misi.
Bordel a chaos
Jádro hry tvoříte samozřejmě vy. Jste velitelem elitních jednotek. Ovládáte skupinku, která má za úkol dělat pořádky (likvidovat potencionální škodnou). K tomu vám slouží obří zbraně a brnění. Ale není to jen o technologiích. Musíte použít co nejlepší metody na splnění dané mise nebo úkolů v misi. Načasování, přesnost předvídavost, to budou vaši kamarádi po mnoho a mnoho hodin.
Hra poskytuje unikátní pohledy. Jednak je to tahová strategie, kde nechybí pohyby po kostičkovém poli, v interfacu zabudované rozkazy, různé statistiky apod. Velmi mi to připomnělo fantastické momenty z Falloutů 1 a 2. Jinak se jedná vesměs o klasiku. Přepínáte mezi jednotlivými členy posádky. Po ukončení mise se přesouváte do vašeho výzkumného stanoviště. Zde si můžete najmout nové vojáky (pokud jste byli tak pitomí a vaši vojáci skapali) a zkoumat nové technologie. Indicie získáte nalézáním variabilních součástek, nebo stačí ohledat mrtvého mimozemšťana. Hra tak získává další zábavnou složku, aniž by narušovala tahový boj přímo v misích. Je to příjemné a hlavně funkční. Fanšmejkři si mohou upravit vzhled a jméno najmutého žoldáka. Nicméně buďte bdělí. Pokud vyzkoumáte špatnou technologii nebo nástroj, může se vám to v příštích misích krutě nevyplatit. Mozek zde hraje hlavní housle, ne roztěkanost. XCOM ve mě probouzí i vzpomínky na další mozečkové „šmé,“ Commandos. Bál jsem se, že na tohle už nemám ten správný výcvik. Moje buňky v lebu díky bohu celkem nedávno pracovaly za pochodu u pozoruhodné logické hříčky Frozen Synapse. Jen tak mimochodem. Pokud se ocitnete na mušce nebo v blizkosti mimozemských potvor, objeví se roztomilý nápis „Alien activity“.
Dobrá hra musí mít dobré ovládání
Má! Ačkoliv si nebudete v počátku moc jistí v kramflících, hra vám pomalu vysvětlí vše okolo. Například ve Freelancerovi se ztrácím občas dodnes. Tady mi všechny příkazové panely od prvního spuštění padly hned do ruky. Hra vám i přes nápovědu poradí a hlavně vyznačí, co máte zmáčknout. Vyznáte se tak během boje na ulicích i na základně.
Intuivita ovládání jde ruku v ruce s povedenou kamerou. Dá se s ní snadno manipulovat (což je u strategií k nezaplacení), a kdyby jste přeci jen chvíli meškali, buďte v klidu. Naštěstí to není RTS strategie, takže dopady vaší nerozhodnosti v reakcích nebudou tak fatální. Dokonce je možné si např. budovy omrknout napřed, a kamera okamžitě promítne interiér přes zdi, čili se nemusíte bát zbytečného zacyklení v prostoru. Astrální výjevy jsou tak mnohem krásnější než kdysi.
Marťanské blues
Grafika hry je jedním slovem fantastická. Užijete si mraky textur, drobných detailu, postavy jsou vymodelované skoro k dokonalosti. A co teprve modely kosmických plavidel. Teplé barvy se impozantně mixují s temnou nocí O efektech nemluvě. Ani zvuk není aušus! Dabing a mimika jsou na špičkové úrovni. Krátké cut-scény mezi bojem působí jako kinematografický balzám. Okamžitě vás vtáhne ještě více do dění. Užíváte si vše. Hod granátu, krycí palbu s kulometu, přechod mezi instancemi.
Můžeme se těšit na různorodou náplň questu a misí. Hrál jsem jen demo, takže nemohu předem říct, jak to bude vypadat. První momenty z Mnichova však byly velkolepé. Ale nenechte se dlouho unášet úžasem a komplexností. Obtížnost v misích bude strmě stoupat.
Jak to tedy splácat dohromady? XCOM: Enemy Unknown je po všech stránkách výbornou strategií, která nezanedbala snad žádný prvek. Je to spanilá symbióza svěží hratelnosti. Pokud jste měli od Starcraftu II půst, dejte se do hostiny. Není to jen hanbatá nálepka profitující na legendárním předchůdci. Vy jste režisér, hrajte si jak je libo. Vojáci poslouchají, nepřátelé opětovávají palbu, ovládá se to jedna báseň, graficky i audiovizuálně jde o vyspělou interpretaci uměleckého ráje, plynulost herního zážitku sama. A kiksy? Mléčná dráho, div se, nemohu nic najít. XCOM:Enemy Unknown může získat tuze vysoká hodnocení. Nejlepší strategie roku 2012? Bezpochyby. Nejlepší hra roku 2012? Uvidíme…
Hra vychází 12. října 2012 pro PC, PS3 a Xbox.